keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Työvaltaiset opetusmenetelmät

Otsakkeen mukainen OPH:n rahoittama 2-vuotinen hanke käynnistyi HAMK/AOKK:ssa 2012. Keijo Hakala ja Markku Kuivalahti keräävät tähän blogiin ajatuksia, kokemuksia ja tutkimuksia, jotka liittyvät aihealueeseen. Ole hyvä ja osallistu kommentoimalla tekstejämme!


2 kommenttia:

  1. Tuo työvaltaisuuden käsitteen yhteydessä on ammatillisen peruskoulutuksen osalta viimevuosina keskitytty ansiokkaasti käsittelemään näitä laajennettuja työssäoppimisen toteutuksia. Tässä yhteydessä on tarkoituksena pohdiskella myös niitä oppimiseen liittyviä tilanteita, jotka toteutuvat oppilaitoksessa, mutta voitaisiin hyvällä syyllä käsittää työvaltaiseksi opiskeluksi. Yksi tällainen muoto, joka voidaan mielestäni hyvin ymmärtää työvaltaiseksi, ovat erilaiset asiakastyöt. Perusteeksi voisi lyhyesti mainita esim. sen, että asiakastöiden lopulliset käyttäjät ovat oppilaitosten ulkopuolisia. Saattaahan tuohon perusteeksi tarvita vielä muutakin, että em. tulee vahvistettua työvaltaiseksi menetelmäksi.

    VastaaPoista
  2. Hyvä Keijo!

    Ammattikoulissahan on ollut vuosikymmeniä mahdollisuus teettää asiakkaan antamia töitä auton korjauksesta kiukaan rakentamiseen. Olisiko myös parturiin tai kampaajalle tuleva todellinen asiakas laskettava työvaltaiseksi?

    VastaaPoista