- äidinkieli
- taide- ja kulttuurikasvatus
- vieraat kielet
- matemaattis-luonnontieteelliset aineet (matematiikka, fysiikka, kemia)
- yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto.
Miten näiden aiheiden opetus integroidaan työvaltaisiin menetelmiin?
Korhonet et al. ovat kirjoittaneet aiheesta kirjan ATTO-aineiden ja ammatillisten aineiden integrointi ammatillisella toisella asteella. Siitä on saatavissa myös verkkoversio.
Korhonet et al. ovat kirjoittaneet aiheesta kirjan ATTO-aineiden ja ammatillisten aineiden integrointi ammatillisella toisella asteella. Siitä on saatavissa myös verkkoversio.
Integroitu opetus onnistuu parhaiten, jos käytetään:
- yhteistä suunnittelua
- pari- tai tiimiopettajuutta
- työpaikkaohjaajat mukaan suunnitteluun
- projektimuotoista oppimista
- ongelmakeskeistä oppimista (PBL)
- verkko-oppimista.
Esimerkiksi äidinkielen opetus voidaan integroida opiskelijoiden prosessikirjoitukseen, jonka tuloksena syntyy blogi. Taide- ja kulttuurikasvatuksessa kannattaa hyödyntää opiskelijoiden omia musiikki-, teatteri-, urheilu- yms. harrastuksia.Vieraat kielet voidaan integroida ottamalla toimintaan mukaan yhteistyöoppilaitokset muissa maissa ja kulttuureissa. Matemaattisissa aiheissa voi hyödyntää TFM-menetelmää. Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätietoon liittyvät oppimistehtävät voidaan nitoa ammattiaineisiin. Kysymys on yhteisen köyden punomisesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti