perjantai 13. syyskuuta 2013

ATTO-aineiden integrointi työvaltaisiin menetelmiin

Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (ATTO) koostuvat seuraavista:


  1. äidinkieli 
  2. taide- ja kulttuurikasvatus 
  3. vieraat kielet 
  4. matemaattis-luonnontieteelliset aineet (matematiikka, fysiikka, kemia) 
  5. yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto.

Miten näiden aiheiden opetus integroidaan työvaltaisiin menetelmiin?


Korhonet et al. ovat kirjoittaneet aiheesta kirjan ATTO-aineiden ja ammatillisten aineiden integrointi ammatillisella toisella asteella. Siitä on saatavissa myös verkkoversio

Integroitu opetus onnistuu parhaiten, jos käytetään:
  • yhteistä suunnittelua
  • pari- tai tiimiopettajuutta
  • työpaikkaohjaajat mukaan suunnitteluun
  • projektimuotoista oppimista
  • ongelmakeskeistä oppimista (PBL)
  • verkko-oppimista.
Esimerkiksi äidinkielen opetus voidaan integroida opiskelijoiden prosessikirjoitukseen, jonka tuloksena syntyy blogi. Taide- ja kulttuurikasvatuksessa kannattaa hyödyntää opiskelijoiden omia musiikki-, teatteri-, urheilu- yms. harrastuksia.Vieraat kielet voidaan integroida ottamalla toimintaan mukaan yhteistyöoppilaitokset muissa maissa ja kulttuureissa. Matemaattisissa aiheissa voi hyödyntää TFM-menetelmää. Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätietoon liittyvät oppimistehtävät voidaan nitoa ammattiaineisiin. Kysymys on yhteisen köyden punomisesta!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti