keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Teorian opettaminen työvaltaisissa menetelmissä

Perinteisesti oppilaitosten opetus alkaa teorialla. Pahimillaan opiskellaan vuosi teoriaa, ja vasta sitten päästään käsiksi ammatillisiin käytännön aiheisiin. Moni opiskelija pettyy ja lopettaa opiskelunsa. Tarjonta ei vastaa odotuksia. Mitä voisimme tehdä toisin?

1. Teoria opetetaan täsmäannoksina toimintaan integroituna

Käytännönläheinen opetus etenee helpoista tehtävistä vaativiin kokonaisuuksiin. Tarvittava teoria opetetaan lyhyinä täsmäluentoina toiminnan lomassa "sorvin ääressä". Opittua teoriaa päästään soveltamaan heti ja ymmärretään sen sisältö. Apuna voi käyttää vanhaa keksintöä nimeltä havaintokatsomo.


2. Valmiit nettiaineistot

Netistä katseltava aineisto, josta selviää tarvittava teoria. Aineisto voidaan katsoa omalta päätelaittelta missä vain ja milloin vain. Nettiaineisto auttaa yksilöllistämisessä ja opetuksen eriyttämisessä.

3. Opiskelijat tuottavat itse teoria-aineistoa 

Opintokokonaisuuden teemat voidaan purkaa avoimiksi oppimiskysymyksiksi, joihin opiskelijat etsivät vastaukset pareina tai pienryhminä sekä opettavat asiat muille. Aineistot tallennetaan esimerkiksi blogiin kaikkien saataville. Katso esimerkkiä Köydenpunojan pedagogiikasta. Klikkaa kuvat suuremmaksi!



Vanhempia ja edistyneempiä oppilaita kannattaa käyttää apuopettajina. Tällaisesta tuutortoiminnasta tulee saada opintopisteitä esimerkiksi valinnaisiin opintoihin. Toisia opettamalla oppii parhaiten itsekin, kuten alla oleva kuva osoittaa. Kiltakoulussa vanhemmat opiskelijat saavat valkoisen haalarin. Se on opiskelijoiden arvostama merkki osaamisesta. Näin oppipojista kasvaa vähitellen kisälleja ja edelleen mestareita.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti