sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Ryhmä 1: Läsnäolon lisääminen

Tämä on kooste lähipäivän 16.9.2013 ryhmätöistä Stadin ammattiopistolla.


Ryhmän 1 oppimiskysymykset:

  • Miksi on poissaoloja? 
  • Mitkä ovat poissaolojen todelliset syys? 
  • Mitä poissaoloista seuraa? 
  • Miten opiskelijan motivaatiota voidaan lisätä? 
  • Miten poissaoloja voidaan vähentää? 
  • Miten opiskelijahuoltoryhmä voi tukea opiskelijan työtä? 
  • Mikä on opetusmateriaalin vaikutus poissaoloihin? 
  • Mikä on opettajan osaamisen vaikutus poissaoloihin?

Keinoja läsnäolon lisäämiseen
  • Opiskelija on pääosan esittäjä, jolla oma vastuunsa
  • Tunnolliset opiskelijat kärsivät
  • Rahoitus vaatii, että opiskelijat pidetään talossa (laskentapäivät)
  • Opiskelun alusta alkaen jämäkät otteet
  • Yhteiset pelisäännöt kaikille opettajille ja opiskelijoille
  • Lakiin osallistumispakko
  • Poissaolojen korvaaminen: opiskelija haluaa korvata => sovitaan, mitä voisi tehdä => osallistuu toisen opettajan ohjaukseen => työ kuitataan => lomake omalle opettajalle 
  • Poissaoloraportti, jossa kerrotaan todelliset syyt 
  • Vanhempien opiskelijoiden käyttö tuutoreina (vrt. Kiltakoulut)
  • Opettaja lähettää tekstiviestin poissaolijalle, jotta saadaan nopeasti kiinni 
  • Opettajan ajankäyttö ei saa lisääntyä kohtuuttomasti 
  • Motivaation lisääminen innostavilla menetelmillä ja työvälineillä (verkon mahdollisuudet) 
  • Facebook tai blogit työssäoppimisen apuna (kuvat, videot) 
  • Työvaltaisten menetelmien vähentävä vaikutus poissaoloihin


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti