Ryhmän 1 oppimiskysymykset:
- Miksi on poissaoloja?
- Mitkä ovat poissaolojen todelliset syys?
- Mitä poissaoloista seuraa?
- Miten opiskelijan motivaatiota voidaan lisätä?
- Miten poissaoloja voidaan vähentää?
- Miten opiskelijahuoltoryhmä voi tukea opiskelijan työtä?
- Mikä on opetusmateriaalin vaikutus poissaoloihin?
- Mikä on opettajan osaamisen vaikutus poissaoloihin?
Keinoja läsnäolon lisäämiseen
- Opiskelija on pääosan esittäjä, jolla oma vastuunsa
- Tunnolliset opiskelijat kärsivät
- Rahoitus vaatii, että opiskelijat pidetään talossa (laskentapäivät)
- Opiskelun alusta alkaen jämäkät otteet
- Yhteiset pelisäännöt kaikille opettajille ja opiskelijoille
- Lakiin osallistumispakko
- Poissaolojen korvaaminen: opiskelija haluaa korvata => sovitaan, mitä voisi tehdä => osallistuu toisen opettajan ohjaukseen => työ kuitataan => lomake omalle opettajalle
- Poissaoloraportti, jossa kerrotaan todelliset syyt
- Vanhempien opiskelijoiden käyttö tuutoreina (vrt. Kiltakoulut)
- Opettaja lähettää tekstiviestin poissaolijalle, jotta saadaan nopeasti kiinni
- Opettajan ajankäyttö ei saa lisääntyä kohtuuttomasti
- Motivaation lisääminen innostavilla menetelmillä ja työvälineillä (verkon mahdollisuudet)
- Facebook tai blogit työssäoppimisen apuna (kuvat, videot)
- Työvaltaisten menetelmien vähentävä vaikutus poissaoloihin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti