tiistai 29. lokakuuta 2013

Ryhmä 4: Ammattiosaamisen näytöt


Näkökulmia ammattiosaamisen näytöistä:

  • miten työelämälähtöisyys toteutuu koulussa?
  • pitää matkia ja simuloida oikeaa työtä
  • koululla näytöt ovat yhteismitallisia ja tasapuolisia kaikille opiskelijoille
  • työelämän edustaja koululle arvioimaan näyttöjä (raha?)
  • työpaikkojen näytöt eriarvoisia ja vaikeudeltaan erilaisia
  • rakennuspuolella vähintään 20 ov työpaikoilla
  • Stadin ammattiopistossa rakennuspuolella 54 opintoviikkoa työssäoppimista: 4 ov + 25 ov + 25 ov
  • näytöt pyritään tekemään työmailla
  • kolmikanta arvioinnissa
  • näyttösuunnitelma ja oppimispäiväkirja
  • YIT-polku hyvä esimerkki suunnitelmallisesta oppimisesta valmistumiseen asti
  • opiskelijan kohtelu on työmaakohtaista
  • opiskelija tekee itse näyttösuunnitelman ja lähettää sen opettajalle hyväksyttäväksi
  • näyttötodistukseen tulee kuvaus näytöstä, mikä kertoo näytön vaativuuden
  • opintokokonaisuudet erilaisia, ja yhdessä työpaikassa rajalliset mahdollisuudet näyttöihin
  • vaarana, että näytöistä tulee liian yleisluonteisia ja ympäripyöreitä
  • esimerkiksi vartijan voimankäytön näyttö voidaan tehdä simuloituna oppilaitoksessa
  • autoalalla kaikille yhteinen näytön kuvaus, esimerkiksi vuosihuolto (koostuu osista)
  • IT-alalla palvelinasennuksien näytöt hankalia toteuttaa työpaikoilla
  • työssäoppimisen aikana rästinäyttöjä, jotta opiskelija valmistuu ajallaan
  • näytöt ovat aivan normaaleja työtehtäviä
  • CISCO -koulutus näyttöinä tietoliikennealalla
  • simuloidut ja integroidut oppimisympäristöt esimerkiksi projekteina koululla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti