Näkökulmia ammattiosaamisen näytöistä:
- miten työelämälähtöisyys toteutuu koulussa?
- pitää matkia ja simuloida oikeaa työtä
- koululla näytöt ovat yhteismitallisia ja tasapuolisia kaikille opiskelijoille
- työelämän edustaja koululle arvioimaan näyttöjä (raha?)
- työpaikkojen näytöt eriarvoisia ja vaikeudeltaan erilaisia
- rakennuspuolella vähintään 20 ov työpaikoilla
- Stadin ammattiopistossa rakennuspuolella 54 opintoviikkoa työssäoppimista: 4 ov + 25 ov + 25 ov
- näytöt pyritään tekemään työmailla
- kolmikanta arvioinnissa
- näyttösuunnitelma ja oppimispäiväkirja
- YIT-polku hyvä esimerkki suunnitelmallisesta oppimisesta valmistumiseen asti
- opiskelijan kohtelu on työmaakohtaista
- opiskelija tekee itse näyttösuunnitelman ja lähettää sen opettajalle hyväksyttäväksi
- näyttötodistukseen tulee kuvaus näytöstä, mikä kertoo näytön vaativuuden
- opintokokonaisuudet erilaisia, ja yhdessä työpaikassa rajalliset mahdollisuudet näyttöihin
- vaarana, että näytöistä tulee liian yleisluonteisia ja ympäripyöreitä
- esimerkiksi vartijan voimankäytön näyttö voidaan tehdä simuloituna oppilaitoksessa
- autoalalla kaikille yhteinen näytön kuvaus, esimerkiksi vuosihuolto (koostuu osista)
- IT-alalla palvelinasennuksien näytöt hankalia toteuttaa työpaikoilla
- työssäoppimisen aikana rästinäyttöjä, jotta opiskelija valmistuu ajallaan
- näytöt ovat aivan normaaleja työtehtäviä
- CISCO -koulutus näyttöinä tietoliikennealalla
- simuloidut ja integroidut oppimisympäristöt esimerkiksi projekteina koululla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti