Jaoimme
aiheen pienempiin osiin, joista muotoilimme jokaiselle omat oppimiskysymykset:
- Minkälaisia asioita voi omatoimisesti oppia?
- Mitä voi tehdä itsenäisesti?
- Minkälaisia ryhmätyötapoja on?
- Minkälaisia erilaisia oppimistapoja on?
- Miten voimme hyödyntää vertaisoppimista?
- Miten ryhmät opettavat toisiaan?
Mitä on oppiminen?
Oppimista
ei voi määritellä yhdellä sanalla tai lauseella, oppimista on monenlaista:
- tiedon vastaanottamista ja varastoimista muistiin
- teorian ja käytännön yhdistämistä
- asiayhteyksien oivaltamista
- sisäistämistä, ymmärtämistä
- tiedon siirtämistä
- laajempien kokonaisuuksien hahmottamista
- kokemista
- tiedon tai taidon käyttöönotto
- mallin oppiminen, matkiminen
- uudistumista, kehittymistä
- vanhan poisoppimista
- elinikäinen prosessi
- sosiaalinen tapahtuma
- kulttuuri, ympäristö, koulu, perhe
- tietoisuus omista vahvuuksista ja heikkouksista
- kognitiiviset prosessit ja taidot'
- motivaatio sisäinen ja ulkoinen
- minäkäsitys
- tarkkaavaisuus ja toiminnan ohjaus
- tunteet
- oppimisvaikeudet
- aiemmat kokemukset
- oma oppimistyyli
- näkemällä oppiva
- kuulemalla oppiva
- tekemällä oppiva
- osallistuva kokeilija
- konkreettinen kokija
- pohdiskeleva havainnoija
- looginen ajattelija
Asennustöitä
ei voi tehdä koulun ulkopuolella, eikä työsalissa ilman valvovaa opettajaa tai
ohjaajaa.
Vertaisoppiminen:
Ylempi
luokkalaiset toimivat tutor-oppilaina, eli saavat tietyn vastuun kun tarvittavat
asiat on opittu. Alempi luokkalaiset voivat kysyä neuvoa ja saavat opastusta.
Erotetaan esim haalareiden väristä (automaalarit). Kokemuksia on kerätty
kyselyillä ja tutor-opiskelijat pitävät käytäntöä hyvänä, tulee kerrattua
asioista kun jakaa tietoa. Muita positiivisia asioita ovat välittömät suhteet
eri vuosikurssien opiskelijoiden kesken, kiusaamisen ja naljailun väheneminen,
uudelle opiskelijalle malli ja kontakti toiseen saman koulun läpikäyneeseen
Ryhmätyö:
Ryhmätyö
lisää oppimismotivaatiota ja parantaa oppimistuloksia sekä lisää luokan
yhteisöllisyyttä. Vuorovaikutus vaatii ja kehittää sosiaalisia taitoja ja
samalla edistää henkilökohtaista kasvua ja itsetuntemusta. Jokainen tuo ryhmään
oman panoksen, josta syntyy positiivinen riippuvuus ryhmään. Ihmisten
erilaisuus on rikkaus, jokaisella oma näkökulman asiaan. Myös hiljaiset oppivat
jotain. Jokainen ottaa ryhmässä luontaisen roolin, mutta joskus on hyvä sekoittaa
rooleja.
Erilaisia
ryhmätyötapoja:
- Tuplatiimi: käsitellään yhtä aihetta eri näkökulmista ensin yksin, sitten ryhmissä ja lopulta koko luokka yhdessä, valitaan äänestämällä parhaat lopputulokset
- Paripiiri: vuorotellen keskustelu
- Aivoriihi: idean tuotanto ongelmanratkaisu, kaikki mahdolliset ideat lapulle
- Porinaryhmä: lyhyt keskustelu aiheesta pienissä ryhmissä tai pareittain
- Mind mapping: Miellekarttaa voi käyttää opiskeltavan asian havainnollistamiseen, asian rakenteiden ja yhteyksien selkeyttämiseen, muistiinpanojen tekemiseen tai ideointiin.
- Tuumatalkoot: vaiheittain etenevä ideointimenetelmä. Tuumatalkoissa työskentelyhuoneen seinille kiinnitetään useita seinä- eli fläppipapereita. Osallistujat kiertelevät vapaasti huoneessa ja kirjoittavat mieleen tulevia ideoita mille tahansa paperille. Tarkoituksena on tutustua muiden ideoihin, inspiroitua niistä ja kirjoittaa uusia ajatuksia papereille.
- Oppimiskahvila: Menetelmässä yleisö jaetaan pöytiin, joista kukin käsittelee samaa teemaa eri näkökulmasta. Kussakin pöydässä on kirjuri, joka pysyy paikallaan, mutta muut siirtyvät pöydästä toiseen käyden kaikki pöydät läpi ja osallistuen kuhunkin keskusteluun. Keskustelun tulokset kirjataan joko fläppipaperille tai suoraan pöydällä olevalle (paperiselle) pöytäliinalle. Tilaisuuden on tarkoitus olla rento ja keskusteluun rohkaiseva, joten kahvilamainen ilmapiiri on suositeltava.
- Kuuden hatun menetelmä: Hattutekniikan ideana on katsoa ongelmaa eri näkökulmista ja samalla ottaa eri rooleja. Kenelläkään ei siis ole vain yhtä tapaa ajatella/hattua, vaan rooli ja ajattelutapa valitaan tilanteen mukaan. Roolissa ollessaan ihminen sanoo mielipiteensä helpommin kuin omana itsenään.
Ryhmät
opettavat pienen osan opintokokonaisuudesta toisille. Opiskelijat kuuntelevat paremmin
muita opiskelijoita, sama ymmärrys ja sama kieli, ottavat esiin asioita joita
opettaja ei ehkä ottaisi (erilaiset kiinnostuksen kohteet), tai kertovat
yksityiskohtaisemmin. Opiskelijoiden tietotaito kannattaa hyödyntää.
Työvaiheiden
videointi pareittain: toinen tekee työn ja pari kuvaa ja selostaa vieressä
miten edetään. Toisessa tehtävässä vaihdetaan rooleja.
Opiskelijat ottavat vastuun jos se heille annetaan
Oppilaitoksessa oli rikkinäinen vanha syntetisaattori. Opiskelijat selvittivät, että laite on italialainen. He saivat netin kautta selville, mistä varaosia löytyy ja miten se korjataan. Koulussa vieraillut hollantilainen innostui poikien projektista. Kansainvälisyyttä parhaimmillaan, jossa tiedonhankinnan taidot, kielitaito ja monet metataidot kehittyivät. Nyt laite taas toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti