perjantai 25. lokakuuta 2013

Ryhmä 3: Työssäoppimisen laatu ja vaikuttavuus



Kehityksellinen työnohjaus eli opiskelijan tiedot ja taidot sovitetaan työssäoppimisen tehtäviin. Opiskelijan omat vahvuudet ja kokemukset hyötykäyttöön. Onnistunut tiimityö auttaa oppimista. Teoria ja käytäntö nivoutuvat yhteen.

Ulkoisia häiriötekijöitä esimerkiksi kiire, opiskelijan ahdistus ja epävarmuus. Työpaikkaohjaaja voi vähentää ahdistusta. Myös tiimi voi auttaa opiskelijan ongelmissa. Toimivat tiimit pelaavat samaan maaliin. Opiskelijan on opittava itse auttamaan itseään.

Vuonna 1999 tuli voimaan 20 opintoviikkoa työssäoppimista. Työnantaja voi tutustua tuleviin työntekijöihinsä ja mainostaa omaa yritystään ja saada parhaat työntekijät.

Ensimmäinen työkokemus tärkeä tulevaisuutta varten. Nuorella ihmisellä on usein heikko tai ohut itsetunto. Joillekin työ on välttämätön paha ja toisille intohimo. Työ on parhaimmillaan nautinnollista. Työnkuva on moniulotteinen. Asiakaspalvelua voisi lisätä ainakin teknisillä aloilla. Myös opiskelija edustaa yritystään.

Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilla 4 viikon työssäoppimisjakso. Työn hakeminen on taito, jota tarvitaan myöhemminkin. Tätä pitää harjoitella. Työnantajat lähes poikkeuksetta tyytyväisiä ja heidän arvionsa kiitettäviä. Myös ne opiskelijat, joilla koulu ei maistu menestyvät työssäoppimisessa.

Haastattelun perusteella yksi 15 hengen opiskelijaryhmä koki 4 viikon työssäoppimisen seuraavasti:

  • ei siellä mitään opi
  • ohjelmiston käyttöä
  • varaston tarkastamista
  • asennuksen purkua
  • johdon vetämistä
  • paloilmoittimien asentamista
  • asiakaspalvelua
  • miten työssä ja työyhteisössä ollaan.
Moni opiskelija saa harjoittelujakson jälkeen kesätyöpaikan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti