- ammatillisen työssäoppimisen ongelmana kapea-alaisuus
- Karusellimalli, jossa opiskelija kiertää eri työmailla ja saa laajemman kuvan ammatista. Tätä käytetään erityisesti aikuisten oppisopimuskoulutuksessa.
- työpaikkaohjaajan rooli. Hän on linkkihenkilö kouluun päin. Hyvä työpaikkaohjaaja ottaa opiskelijan oppimisen asiakseen. Opiskelija ei saa olla vain "ilmainen siivooja", joka tekee toisarvoisia tehtäviä. Työpaikkaohjaajalle korvattava työstä, jotta motivaatio säilyy.
- kuusi näyttöä, josta 2 ensimmäistä koulussa ja 4 työmailla
- työssäoppimisen hallinto. Opettajalla on oltava aikaa vierailla työpaikoilla ja jo ennen harjoittelua räätälöidä henkilökohtaiset suunnitelmat työssäoppimiselle. Oikean harjoittelupaikan valintaprosessi tärkeä.
- pitääkö kaikkien suorittaa kaikki näytöt, vai voisiko räätälöidä henkilökohtaisesti tulevan ammatin tarpeisiin?
- kesätöiden hyödyntäminen työssäoppimiseen. Opettajalle maksetaan urakkaluonteisesti x tuntia / opiskelija, joten opettaja voi hoitaa osan tästä urakastaan myös kesällä etukäteen.
sunnuntai 20. lokakuuta 2013
Ryhmä 4: Millä keinoin työelämäyhteistyötä voidaan kehittää?
Ryhmän 4 yhteenveto 16.9.2013 lähipäivältä Stadin ammattiopistolla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti